Anastasia Hodyreva
31.10.2017
Mihail Fišman ja Vera Kritševskaja tarttuivat haastavaan tehtävään ja tekivät elokuvan Boris Nemtsovin, komean liberaalipolitikon ja liian vapaan ihmisen, elämästä. Dokumentti piirtää kuvan 1990—2000 -luvusta höystäen tarinaa talouselämän ja politiikan käännekohdilla. 
 
Katsoja saa harvinaisen mahdollisuuden tarkastella, kuinka poliitikko muuttuu omaksi poliittiseksi pääomakseen. Näemme Nemtsovin uran nousuja ja laskuja. Ensin hän vitsailee presidentti Jeltsinin kanssa ja seuraavaksi vastustaa häntä teatraalisesti Tšetšenian sotaan liittyvissä kysymyksissä. Sitten näemmekin hänet presidentin seurueessa sotatoimialueella. Nemtsov on uskalias ja itsepäinen Venäjää kuohuttaneessa Svjazinvest-tapauksessa, jonka ympärille elokuva kiertyy. Hän tekee historiallisen päätöksen yhtiön yksityistämisestä kävelemällä röyhkeästi yli presidentin, hallituksen ja oligarkkien. Nemtsov tekee strategisia virheitä, mutta uskoo vakaasti asiaansa. Hän on omana itsenään, ihmisenä ihmisten joukossa, niin maalla kuin kaupungissa — aina joukon keskellä. Elokuva välttää kuitenkin populismin, sillä Nemtsovin persoona kuvataan erottamattomana osana häntä poliitikkona. 
 
Elokuva ei ole Nemtsovin ylistyslaulu. Asetelma on samalla kunnioitus aikakaudelle ja elokuvan tarkoitukselle. Fišman ja Kritševskaja ovat tutkineen huolellisesti 1990-lukua, aikakauden poliittisia kytköksiä sekä nuorten, rohkeiden älykköjen toimintaa. Elokuvan kieli on väitöskirjamaista. Se ei tarjoa vaihtoehtoisia totuuksia eikä tuomitse arvoja ylhäältä päin. 
 
Dokumenttielokuvan tekijät tasapainottelevat nykyään haasteellisessa mediaympäristössä. Niin Venäjällä kuin maailmallakin tiedonvälitys joutuu navigoimaan valeuutisten, myrkyllisten kaksoismerkitysten, itsesensuurin ja epäreilun, ideologisesti painottuneen historiantulkinnan keskellä. Kenestä tehdään syntipukki, kenestä taas sankari? Tähänkin elämänkertaan olisi ollut helppo ujuttaa valheellisia merkityksiä. 
 
Liian vapaa ihminen jättää avoimeksi monia kysymyksiä. Se herättelee katsojaa passiivisesta seuraajan roolista ajattelijaksi ja osallistujaksi. 
 
Anastasia Hodyreva tutkii poliittista ja gendernäkökulmaa uudessa venäläisessä elokuvassa.